Web Analytics Made Easy -
StatCounter

5 fordeler med trening du kanskje ikke visste om

Vi vet alle at daglig aktivitet og trening spiller en stor rolle for at kroppen vår skal ha det bra. Derfor er det ikke overraskende at det å holde seg i bevegelse i hverdagen er den viktigste strategien vi kan ha for å forbedre helsen vår. Om du kanskje skulle trenge litt ekstra motivasjon så serverer vi deg her 5 overraskende fordeler med daglig fysisk aktivitet som du kanskje ikke visste fra før av.

 

1. Man får bedre humør

Etter en lang dag på jobb med mange tanker oppi hodet er trening midt i blinken for å hjelpe på humøret. En halv time med fysisk aktivitet om dagen påvirker hjernens neurotransmittere, da hovedsakelig lykkehormonet vårt serotonin. Det er dette som får oss til å føle oss bra.

2. Man får mer energi

Dersom du ofte føler deg trøtt, og sliten kan en treningsøkt være det du trenger. Særlig utholdenhetstrening hjelper kroppen vår til å ta opp oksygen og plutselig sitter man igjen med mer energi. Rett etter trening er man såklart litt andpusten, men en energibar fra bodylab.no hjelper deg på veien. Plutselig vil du se at det ikke lenger er så vanskelig å komme seg til butikken eller vaske huset til helgen.

3. Man får økt blodstrøm

Noe du kanskje ikke visste er at en godt trent person har mer blod enn en som ikke er det. En gjennomsnittsperson har omtrent 5 liter blod i kroppen, mens en godt trent mannlig utholdenhetsutøver kan ha et blodvolum på så mye som 9-10 liter. Dette er nesten dobbelt så mye! Økt blodstrøm har flere fordeler, deriblant redusert  risiko for hjerteinfarkt.

4. Man får forbedret søvnkvalitet

Som sagt har fysisk aktivitet en positiv effekt på vårt lykkehormon serotonin. Når vi produserer tilstrekkelig med serotonin, vil også melatonin ha lettere for å bli produsert. Melatonin er vårt søvnhormon og er svært nødvendig for at vi skal få en god natts søvn. Så om du sliter med å sove om nettene, kan en rask treningsøkt noen timer før du skal legge deg føre til at du får den ideelle søvnkvaliteten du behøver.

 

5. Man får en ny morsom hobby!

Hvis du er blant de mange som ikke liker å trene fordi det ikke er morsomt, har du mest sannsynlig bare ikke funnet treningen for deg. Test ut ulike øvelser til du finner den aktivitet du liker. Mulighetene for hvordan vi kan komme i fysisk aktivitet, er ubegrenset. Så finn en aktivitet du liker og sett deg et mål om å gjøre den ukentlig. Plutselig er det din nye favoritthobby!

Begynn der du er!

Helt til slutt vil vi minne om at det er viktig å være tålmodig. Finn ut hva det er du liker å gjøre! La fysisk aktivitet bli bli en positiv vane – og ikke minst, la det bli noe du gleder deg til.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *