Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Det finnes ingen mirakelkurer

Man må trene og spise sunt/spise mindre enn man forbrenner for å gå ned i vekt. Det finnes ingen mirakelkurer!

Det er helt riktig at dersom man skal gå ned i vekt, enten som resultat av trening eller sunnere kosthold, så er det i bunn og grunn forholdet mellom inntak av kalorier og forbrenning som avgjør om man går ned eller ikke. Derfor er den eneste mirakelkuren for god til å være sann. Men det betyr ikke at det går an å bruke noen finurlige triks for å framskynde vektreduksjonen og øke forbrenningen betraktelig. Det spørs bare om du orker å gjennomføre dem.

Les også: Dietter og Slanking.

Intens intervalltrening

Intervalltrening går ut på å utføre repetisjoner eller løpe en distanse på tid eller lengde. Det er viktig å ta pauser på 30-60 sekunder mellom hver repetisjon. Det betyr at om man løfter vekter, så kan man ta så mange repetisjoner man klarer på 10 sekunder, mens om man driver kondisjonstrening så kan man for eksempel løpe 1 minutt og ha pause ett minutt. Dette vil booste forbrenningen din, men også føre til at man trenger påfyll av næring og at man blir trøtt. Klarer du å kontrollere intervalltreningen med kostholdet, så vil du gå ned i vekt etter kort tid.

Øke mengden muskler, redusere mengden fett

Dette er lettere sagt enn gjort, men betyr at du må trene styrke og spise mange proteinrike produkter. Proteinene hjelper til å bygge musklene etter at de er nedbrutt, slik at du kan trene igjen neste dag. At du får mer muskler betyr ikke at du blir lettere, men musklene legger seg penere på kroppen enn fett, fordi musklene er fastere. Klarer du å få i deg nok proteiner og trener styrke hver dag, vil du fordele musklene bedre ut over på kroppen og få en bedre form. Slutter man brått med denne typen trening, vil man veldig lett gjøre om muskler til fett igjen.

Slutte å spise

Dette vil jo ha fatale konsekvenser etter hvert, men det er mange slankekurer som innebærer faste. Faste hjelper kroppen å tære på overflødig fett, og gjøre det enklere for kroppen å regulere prosessene den er avhengig av for å fungere optimalt. Faste kan vare opp til flere dager, men det finnes en middelvei der man ikke spiser mellom visse tidspunkt. Å trene på tom mage kan også være effektivt, dersom man er forsiktig med inntaket etterpå.

Doping

Doping er nok den mest effektive metoden for å holde en lav vekt, men doping er både ulovlig og kan medføre stor helserisiko. Doping er ofte legemidler som brukes på pasienter med forskjellige sykdommer, og bør ikke brukes av friske individer. Doping kan medføre kreft, personlighetsforstyrrelser og i verste fall død. For mange er doping som en mirakelkur å regne. Derimot går det an å tilføye kostholdet sitt med forskjellig kosttilskudd som gjør at kroppen får i seg tilstrekkelig av næringsstoffene den trenger for å fungere best mulig.