Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Hvor raskt er det mest optimalt å gå ned i vekt?

Mange bestrider raske kurer og dietter og påstår hardnakket at man kun vil gå opp i vekt igjen med en gang kuren er over. Andre mener at rask slanking er like effektivt som noe annet. Så hva er egentlig riktig?

Les også: Dietter og Slanking.

Kroppen trenger tid

Det er nok ingen tvil om at dersom man kunne maksimere aktiviteten og minimere inntaket, så ville man hurtig gå ned i vekt. Men det spørs om det er så sunt og om man ville klare å gjennomføre det. Kroppen trenger tid for å venne seg de nye forholdene med mindre mat og mer aktivitet. Ved å både redusere inntaket av næring, og samtidig øke treningen, vil man oppleve fysiske og psykiske plager. Det vil oppstå ett stort gap mellom hva kroppen er vant til, og det vil man kanskje oppleve som hodepiner, uttørking, svimmelhet og rett og slett dårlig form. Man vil lett føle seg nedfor.

Dette henger også sammen med alder og kjønn. Man er mer motstandsdyktig i 20-årene enn i 60-årene, og man trenger mer næring som mann enn som kvinne. Hvor raskt man bør gå ned i vekt, avhenger derfor av hvem man spør. Men generelt er det vanlig å anta at man kan redusere kroppsvekten mest i starten av et slankeregime, enn mot slutten. I starten vil små endringer sette fart på forbrenningen, og klarer man å motivere seg selv eller bli presset hardt nok, vil kiloene forsvinne i en fei. Spesielt om man har mye overskuddsfett.

Mange er skeptiske til hurtig vektreduksjon

Mange har vært skeptiske til hurtig slanking, men ny forskning gjort ved NTNU, viser at rask slanking ikke trenger å være så dumt som man har antatt. Det betyr at en reduksjon på 1,5-2 kg hver uke bør være greit. Det vil også gi ekstra motivasjon å se kiloene fly av kroppen på denne måten. De to testgruppene fra undersøkelsen gikk på dietter som skulle skille en rask vektreduksjon med en kontrollert. Den ene gruppen fikk 600 kalorier hver dag, mens den andre gruppen fikk opp mot 1500 kalorier. Selv om ingen tok skade av diettene, var alle testpersonene tilbake til samme forbrenning etter noen uker etter endt slanking.

Uansett om man velger sakte eller hurtig slanking, bør man kontakte fastlegen før man setter i gang slik at man får råd fra en som kjenner kroppen bedre enn folk flest. Fastlegen vil kunne si om man bør gå på en diett eller om man av helsemessige årsaker bør velge andre metoder.