Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Tips som hjelper på fettforbrenningen

For å stagge metabolismen og gjøre kroppen klar for å gå ned i vekt, så må du gjøre endringer. Det betyr ikke bare at du må begynne å bevege deg mer, men du må også se på kostholdet ditt. For med trening vil også matlysten komme, og da kan vondt gå til verre, dersom du ikke kutter på kaloriene. Her kommer en rekke tips til både trening og kostholdsendringer som kan hjelpe deg forbrenne fettet fortere enn du trodde var mulig.

Trening

Hvis du virkelig tenker på å gå ned i vekt, kan korte intense intervall sette fart på forbrenningen. Slik som ti korte sprinter på opp til 100 meter kan fort gjøre susen. Selv om det høres greit ut, er det veldig slitsomt å gjøre intervalltrening, og i verste fall er ikke effekten man får ut nok. Men er man flink å gjøre dette hver dag, vil man oppleve at fettet forsvinner.

Tren uten å spise på forhånd. Da vil du fortere komme opp i puls, og forbrenne av opplagret fett i stedet for mat. Det kan være vanskelig å trene uten å spise først, og desto vanskeligere etterpå. Spis råe grønnsaker og små porsjoner.

Har du litt lang vei til jobb, men ikke altfor lang, kan du begynne å sykle eller løpe til jobben. Dette vil gjøre kroppen vant til jevn aktivitet, og gjør kanskje at du også slipper å trene noe ekstra. Ved å sykle kan man forbrenne 500 kalorier i timen.

Øk vektene i styrkerommet. Jo mer opp mot maksimal belastning man trener styrke, jo mer får man ut av treningen. Og når man legger på seg muskler, vil fettet fortrenges og man vil se bedre ut. Få rutiner på treningen og gå trapper, ta knebøy mens du venter på kaffen, pushups før du går på badet også videre.

Les også: Dietter og Slanking.

Noen tips til kostholdsendringer

Det kan være lurt å spise små og heller flere måltider, enn store og få. Kroppen vil bruke mer energi på å fortære et stort måltid, og man vil føle seg slapp og umotivert. Med jevnt matinntak vil blodsukkeret jevnes ut og man vil aldri føle seg sulten. Et enkelt triks kan være å bruke mindre asjetter, fordele kosten etter anbefalte næringsstoff og ta bort halvparten av kjøttet.

Spis en større del grønnsaker enn du er vant til. Kjøtt eller fisk kan være ned mot 25% av måltidet. Det er selvfølgelig viktig å holde seg unna søtsaker, da disse er fulle av kalorier som legger seg som fett på magen. Bruk heller nøtter, rosiner eller andre gode ting fra naturen. Mørk sjokolade kan med fordel byttes mot den vanlige melkesjokoladen.

Andre ting man kanskje ikke tenker på er å få nok søvn, unn deg nytt treningstøy eller finn en god treningspartner. Alle slike ting er med på å gjøre trening mer lystbetont, og man kan også klare å pushe seg mer enn ellers. Å spise maten saktere er også viktig for å ikke legge på seg unødvendig og dermed forbrenne fett fortere.