Slik bør du forholde deg til hodepine

Alle kan få hodepine fra tid til annen, og det er helt normalt. Likevel kan det være greit å vite litt om når du bør begynne å bekymre deg. For hodepine kan nemlig også være et symptom på alvorlig sykdom.

 

Når vi snakker om hodepine så kan vi dele hodepine inn i forskjellige kategorier:

  • En tilfeldig hodepine
  • Tensjonshodepine eller spenningshodepine
  • Medikamentoverforbrukshodepine (MOH)
  • Clusterhodepine
  • Migrene
  • Anstrengelseshodepine

 

Den hodepinen som de fleste av oss kjenner igjen er det vi kaller for tilfeldig hodepine. Det er denne hodepinen som kan dukke opp fra tid til annen, og som vi ikke forstår helt hvorfor vi har fått. Vi skal gi deg noen tips til hva du kan gjøre for å forbedre hodepinen og gå igjennom hva den kan komme av.

Hva kan hodepinen komme av?

Når man får en tilfeldig hodepine, kan det komme av mange grunner. Dette er den mest normale formen for hodepine og dette er ikke farlig. Selv om denne typen hodepine kalles for tilfeldig hodepine så er den faktisk sjelden tilfeldig. Det er mange grunner til at man kan få en tilfeldig hodepine. Dersom du stresser mye i hverdagen eller stresser over en situasjon som snart vil skje, kanskje en ubehagelig samtale eller eksamen, da kan du gjerne kjenne at en hodepine kommer. For lite søvn eller for lite mat og drikke er også en kjent grunn til hodepine. Hvis man over lenger tid får for lite mat, søvn eller drikke så kan hodepinen også vedvare lenger enn vanlig.

 

Høy varme eller tett luft inne er også en kjent grunn til hodepine. Dersom du sliter med hodepine om kvelden så er dette som oftest grunnet inneklima. Da kan det være en god ide å lufte en liten stund før du kal legge deg. Høyt alkoholinntak er også en velkjent grunn til hodepine, spesielt «dagen derpå». Og til slutt så kan du selvfølgelig også få en hodepine dersom du er forkjølet, har feber eller luftveisinfeksjoner.

 

Hva kan du gjøre for å forbedre hodepinen?

Ekstra hvile eller en kald klut på pannen er ofte en god medisin for hodepine. Likevel kan det være vanskelig å hvile eller sove dersom hodepinen er «dundrende». Da kan du gjennomføre egenbehandling med reseptfrie smertestillende som Paracetamol. Om Paracetamol ikke hjelper nok kan du også kombinere dette med enten Naproxen eller Ibuprofen. Når du bruker reseptfrie smertestillende så er det viktig at du leser pakningsvedlegget slik at du ikke tar mer enn det som er anbefalt. Dersom du ofte plages av hodepine så kan det være en god ide å føre en form for dagbok for å se hvilke faktorer som fører til at du får hodepine.

Likevel er det ikke alltid så lett å finne ut av hvorfor hodepinen kommer tilbake. Da kan det være en god ide å kontakte hjelp, som for eksempel Klinikk for alle. Her kan du få hjelp til å forstå hvorfor hodepinen er vedvarende og få hjelp og tips til hva du kan gjøre. Kanskje er det ikke bare for lite vann eller for lite søvn som er problemet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.